کوالالامپور

شهر كوالالامپور

كوالالامپور پايتخت رسمي كشور مالزي و بزرگترين شهر اين كشور است.كوالالامپور يكي از سه قلمرو فدرال مالزي به حساب مي آيد كه مستقيما زير نظر دولت اداره مي شود.كوالالامپور و مناطق اطراف آن به عنوان منطقه اي مستقل در دل ايالت سلانگور قرار دارند.كوالالامپور در طول حدود 150 سال،از هيچ،به شهري مدرن و پرجنب و جوش مبدل شده،بر بلنداي يكي از بلندترين ساختمان هاي جهان عرشه ظفرمندانه شهر را مي توان نگريست و يا مي توان با پرسه در چايناتاون سنت ها و فرهنگ غني مردمان اين ديار را از نزديك لمس كرد.ارزانترين هتل هاي 5 ستاره جهان در كوالالامپور قرار دارند.امكانات خريد بسيار مناسب و غذاي خوب،واين همه مسبب رشد روزافزون شمار گردشگراني است كه به اين شهر سفر ميكنند.

قدمت كوالالامپور به اواسط قرن نوزدهم ميلادي مي رسد كه در آن زمان،حاكم مالايي عده اي را براي كار در معادن قلع به اين منطقه فرستاد.

اختلاف ساعت كوالالامپور تا تهران:4:30

فاصله هوايي كوالالامپور تا تهران:7:00

درباره كوالالامپور

اين شهر در دامنه هاي كوهستاني قرار گرفته و كوه همه اطراف آن به جز قسمت شرقي را فرا گرفته است به همين دليل است به كوالالامپور و مناطق مجاور آن كلانگ به معني دره مي گويند.از طرفي به علت استقرار اين شهر در محل تلاقي رودخانه هاي كلانگ و گمباك به آن پايتخت گل آلود نيز مي گويند.

تاريخچه كوالالامپور

كوالالامپور پايتخت مالزي كه در ضلع غربي خليج مالزي واقع شده و مساحت آن حدود 243 كيلومتر مربع است از سواحل درياي مالزي 35 كيلومتر فاصله دارد.

كوالالامپور در سال 1972 ميلادي به عنوان پايتخت مالزي معرفي شده كه امروزه با جمعيتي حدود 5/1 ميليون نفر قلب تپنده كشور مالزي به حساب مي آيد.شهر كوالالامپور همچنين مركز وقطب اصلي فعاليت هاي اتصادي، بازرگاني،مالزي،كارخانجات،حمل ونقل و تكنولوژي و توريسم مالزي مي باشد.

اين منطقه تا سال 1941 تحت نظارت دولت بريتانيا بود و در سال 1942 به اشغال ژاپني ها درامد،اين اشغال تا سال 1945 به طول انجاميد و بعد از جنگ جهاني دوم دوباره بريتانيا در اين منطقه حضور يافت.در سال 1946 دولت بريتانيا اتحاديه مالايا را رسما پذيرفت و در سال 1952 اولين انتخابات در اين شهر برگزار گرديد.سال 1957 اولين بار پرچم اهل ماله به علامت استقلال كشور از حاكميت بريتانيا در اين شهر برافرشته شد

حمل و نقل عمومي كوالالامپور

فرودگاه بين المللي كوالالامپور مهمترين فرودگاه بين المللي در كشور مالزي است كه در حدود 50 كيلومتري جنوب اين شهر واقع شده است.شما مي توانيد با قطار سريع السير در كمتر از 30 دقيقه به مر كز شهر برويد.اگر ترجيح مي دهيد با ماشين به شهر برويد،از بزرگراه حدود يك ساعت راه خواهد بود.

كوالالامپور مجهز به اتوبوس،قطارهاي شهري،تاكسي و سيستم حمل ونقل سريع است.همه اين وسايل در مركز شهر كه قطب اصلي حمل و نقل به شمار مي رود،به يكديگر متصل شده اند.البته شهر به خوبي توسط بزرگراه ها،شاهراه هاي پر سرعت و تندراه هايي كه مخصوص وسايط سريع السير است،به تمام مسيرهاي شهري متصل شده است.

ساختاركوالالامپور

كولالامپور به عنوان يك جامعه چند فرهنگي،بناهايي مركب از معماري هاي استعماري،آسيايي و اسلامي دارد،به همراه مغازه ها و خانه هاي متعلق به پيش از جنگ كه با افتخار در كنار برج هاي دوقلوي پتروناس ايستاده اند،برج هاي دو قلويي كه از بلندترين ساختمان هاي جهان هستند.

تنوع و گوناگوني فريبنده معماري كوالالامپور محصول دوران هاي توسعه ناگهاني ان است.ساختمان هاي برازنده مستعمراتي در تضاد با بناهاي بزرگ،فستيوال هاي پر هياهوي شهر و بازارهاي خياباني قرار دارد و اين امر سبب شده كه اين شهر جايي باشد كه ارزش گشت و گذار و كشف را داشته باشند.

اقتصاد كوالالامپور

در حال حاضر سريع ترين رشد فرم هاي صنعتي و اقتصادي در مالزي،متوجه كوالالامپور و مناطق شهري اطراف آن است.

با وجود انتقال پايتخت اداري و حكومتي مالزي به شهر پوتراجايا بيشتر مراكز حكومتي وابسته به تجارت مانند بانك مركزي مالزي،شركت هاي مالزي و كميسيون اوراق بهادار و همچنين بسياري سفارتخانه ها در شهر كوالالامپور باقي مانده است.

مالزي يكي از مدرن ترين كشورهاي آسياي جنوب شرقي است و تنوع فرهنگي زيادي دارد.

شهر زيباي كوالالامپور در ساحل غربي شبه جزيره مالزي واقع شده است.اين شهر تلفيقي از فرهنگ و سنت است.اين شهر،سرويس حمل و نقل داخل و بيرون شهري خوبي دارد و مي توان از انواع وسايل نقليه همچون اتوبوس-تاكسي-مترو يا قطار استفاده كرد.

اين جاذبه گردشگري آسيايي در فاصله 35 كيلومتري از دريا قرار دارد و فرهنگ آن تركيبي از سه فرهنگ اصلي مالايي،چيني و هندي است.در كوالالامپور،در كنار ساختمان هايي با قدمت صد ساله مي توانيد آسمان خراش هاي مدرن را نيز ببينيد.

آب و هواي كوالالامپور گرمسيري است.هواي گرم اين شهر با باران هاي سنگين حاره اي همراه است و دماي هوا گاهي به بيش از 35 درجه مي رسد.

كوالالامپور يكي از ديدني ترين شهرهاي دنيا به شمار مي رود.با مسافرت به كولالامپور مي توان از هر ساعت اقامت خود در آن شهر زيبا لذت برد.محله چيني ها،روستاي فرانسوي،پارك درياچه،موزه ملي،برج هاي دوقلوي پتروناس و ... همه جاذبه هاي بسيار زيباي اين شهر هستند.

جاهای دیدنی

1-برج هاي دوقلوي پتروناس

يكي از جاذبه هاي اصلي شهر كوالالامپور برج هاي دوقلوي پتروناس هستند.اين برج ها طراحي و ساخت منحصر به فردي دارند و محلي براي تفريح و تجارت هستند.

يكي از جاذبه هاي برج هاي دوقلوي پتروناس،پل اسمان است كه طبقه هاي 41 و 42 را به هم متصل مي نمايد.

از پل آسمان بايد در اواسط روز به آنجا برويد.زيرا صف بليط اين مكان ديدني سيار طولانيست و بايد زمان طولاني براي رسيدن به اين پل زيبا صرف كنيد.از جاذبه هاي اصلي داخل برج ها مي توان به موزه مدرن PETROSANINS،اركستر فيلارمونيك و مركز خريد SURYA KLCC اشاره كرد.ارتفاع كلي اين بنا از زمين تا بلندترين نقطه آن،حدود 451.9 متر است.اين برج 88 طبقه و 78 آسانسور مجزا دارد.

2-بلندي هاي كوالالامپور

اگر به دنبال مكاني ايده آل براي گذرندان تعطيلات مي گرديد بلندي هاي شگفت انگيز كوالالامپور گزينه مناسبي است:محيطي آرام با مناظر طبيعي زيبا و معماري هاي باستاني و سنتي.

از جمله مشهورترين ارتفاعات كوالالاپور،تپه فريزر و ارتفاعات كامرون هستند.

3-آكواريوم KLCC كوالالامپور

اين كه بدانيد در دنياي زير آب چه مي گذرد بدون شك براي هر فردي جالب و زيباست.تماشاي انواع ماهي ها،خزندگان و ديگر موجودات آبزي،تجربه اي هيجان انگيز به انسان مي بخشد و مي توان آن را در اكواريوم شهر كوالالامپور تجربه كرد.

اكواريوم KLCC يكي از بزركترين و مشهورترين آكواريوم هاي دنياست.در اين آكواريوم ماهي هايي زندگي مي كنند كه فقط در عمق درياها مي توان انها را پيدا كرد.در اين آكواريوم انواع ويدئو پرژكتورها و تجهيزات پيشرفته هاي اين آكواريوم بايد به راه هاي تونل مانند در ميان آكواريوم،نمايش موجودات آبزي و خزنده هاي كمياب،جلسه هاي غواضي و برنامه غذا دادن به ماهي ها اشاره كرد.

اين آكواريوم زيبا و بزرگ در نزديكي برج هاي پتروناس واقع شده است و حدود 60 هزار متر مربع مساحت دارد.

4-پارك آبي سان وي

موج سواري روي اب يكي از اصلي ترين جاذبه هاي پارك ابي سان وي كوالالامپور است.ترن هوايي هاي هيجان انگيز،پل معلق كه 428 متر ارتفاع دارد،باغ وحش تقريبا بزرگي كه دقيقا حس حيات وحش را به بازديدكننده ها منتقل مي كند و پياده روي در ساحل نيز از ديگر جذابيت هاي پارك آبي هستند.

5-مسجد آبي

يكي از بزرگترين مساجد جنوب شرقي آسيا،مسجد سلطان صلاح الدين عبدالعزيز شاه است كه به نام هاي مسجد شاه علم و مسجد آبي نيز شهرت دارد.جالب است بدانيد،در ساخت اين مسجد از معماري ايراني الهام گرفته شده و دليل شهرت آن به مسجد آبي،گنبدهاي آبي رنگ آن است.

6-موزه نگارا

موزه ملي مالزي كه با نام موزه نگارا مشهور است،ساختار تاريخي و عجيب اين ساختمان،يكي از ذلاليل شهرت اين موزه است.سبك معماري اين سازه تلفيقي از سنت و مدرنيته است.

7-برج منارا كوالالامپور

اين برج طراحي فوق العاده خاص دارد و از بالاي آن مي توان همه كوالالامپور را تماشا كرد.رستوران گردان در فاصله 282 متري از سطح زمين و در طبقه دوم نوك برج قرار دارد.بعلاوه،منطقه سرسبزي نيز به نام واحد اكولوژيك در اطراف اين برج قرار دارد كه بر زيبايي آن افزوده است.

برج منارا،جزو بلندترين برج هاي مخابراتي دنيا و منعكس كننده سنت اسلامي كشور مالزي است.

8-باغ پرندگان كوالالامپور

باغ پرندگان كوالالامپور بسيار ديدني و زيباست.اين باغ مساحتي حدود 21 هكتار دارد.در اين باغ جنگل مانند،بيش از 5 هزار نوع پرنده از 200 نوع و گونه مختلف همچون ماكائو،طوطي،فلامينگو،قرقاول،مرغ مينا،كبوتر،منقار شاخيان و ... زندگي مي كنند.اين پارك 4 بخش مجزا دارد و در سه بخش از آن،پرندگان آزادانه پرواز مي كنند و گردشگر مي تواند از نزديك شاهد زندگي آزادانه پرندگان در ميان آنان باشد.

9-بلندي هاي گنتينگ

بلندي هاي گنتينگ،مجموعه تفريحي و تجاري است و بالاي كوه هاي تي تي وانسگا در 45 كيلومتري كوالالامپور قرار دارد.اين گردشگاه،آب و هواي خنك و كوهستاني و امكانات تفريحي متعددي همچون پارك هاي آبي دارد و بعضي هاي ان را لاس وگاس مالزي نيز مي نامند.

با ماشين،از كوالالامپور تا بلندي هاي گتنينگ فقط يك ساعت راه است بزرگترين هتل جهان به نام(نخستين هتل دنيا) در مجموعه تفريحي گتنينگ قرار دارد و نام آن در ركوردهاي گينس ثبت شده است.

10-روستاي فرانسوي

روستاي فرانسوي كمي دورتر از شهر كوالالامپور واقع شده اما جزو مناطق گردشگري اين شهر به شمار مي رود.اين استراحتگاه شبيه نمونه اي است كه در قرن 18 ميلادي در يكي از روستاهاي كشور فرانسه ساخته شده است و به همين دليل به ان روستاي فرانسوي نيز مي گويند و ساختمان هاي ولقع در آن به سبك معماري قرن 16 فرانسه است.

يك دهكده ژاپني نيز در نزديكي اين روستا قرار دارد و به نوعي پناهگاه خرگوش ها و گوزن ها به شمار مي رود استراحت گاه هاي روستاي فرانسوي در سال 2000 ميلادي توسط شركت برجايا ساخته شده است.همه موارد لازم برا ساخت اين استراحتگاه ها از كشور فرانسه وارد شده اند.اين كار به اين دليل بوده كه اين ساختمان ها دقيقا بافت فرانسوي داشته باشند.

ثبت دیدگاه
نظرات کاربران