پینانگ

ايالت پنانگ يكي از محبوب ترين تفريحگاه هاي اقامتي در كشور مالزي است-اين ايالت شامل جزيره پنانگ و باريكه اي از سرزمين اصلي مي باشد.مركز آن جرج تاون است كه يكي از شهرهاي مجذوب كنندخ و رويايي آسياي جنوب شرقي است.خط ساحلي شمالي پنانگ مكان شناخته و جذابي براي خارجيان و ديدار كنندگان محلي است.

پايه اقتصادي پنانگ از اغاز بر تجارت بود تجارت ارويد سوماترايي و فروش ماهيان و پرندگان و دامنه آنتنگه مالاكا و جنوب تايلند را شامل مي شد اما در 1970 ميلادي با اعلام منطقه آزاد پنانگ براي اولين بار در مالزي و تاسيس مراكز صنعتي به قطب صنعتي مالزي بدل شد.صنايع الكترونيكي-لوازم خانگي و لوازم يدكي خودرو از عمده ترين اين صنايع مي باشد.در صنعت جهانگردي و گردشگري هم با وجود جاذبه هاي طبيعي و تاريخي كه آن را به مرواريد شرق معروف ساخته و احداث هتل هاي مجلل و با شكوه در آن پنانگ از كهن ترين نشانه هاي باستان شناسي به سده چهارم باز مي گردد كه از سنگ نوشته اي به زبان سانسكريت متعلق به سده چهارم در نواحي شرقي جزيره كشف شده است.

نخستين كشتي اروپاييان در 1592 به فرماندهي ادوارد لانگستر به جزيره پنانگ وارد شد.در سده هفتدهم ميلادي كه توجه اروپاييان به شرق آسيا افزايش يافت،جزيره پنانگ به عنوان بندر و پايگاه مورد توجه انگليسي ها واقع شد و انها در 1785 آنجا را كه تقريبا غير مسكون و بخشي از سرزمين كداح بود،از سلطان كداح اجاره كردند.هدف سلطان كداح از اين كار يافتن متحدي قدرتمند در برابرتهديدهاي دولت سيام بود.در 1786 فراسيس لايت از ماموران كمپاني هند شرقي اقامتگاهي را در اين جزيره پايه ريزي كرد و ان را به افتخار جرج سوم پادشاه انگلستان جرج تاون ناميد.

نخستین کشتی اروپاییان در 1592 به فرماندهی ادوارد لانگستر به جزیرۀ پنانگ وارد شد ، هرچند که هرگز به مبدأ بازنگشت و در دریا غرق شد. در سده هفتدهم ميلادي که توجه اروپاییان به شرق آسیا افزایش یافت، جزیرۀ پنانگ به عنوان بندر و پایگاه مورد توجه انگلیسیها واقع شد و آنها در 1785 آنجا را که تقریباً غیرمسکون و بخشی از سرزمین کداح بود، از سلطان کداح اجاره کردند. هدف سلطان کداح از این کار یافتن متحدی قدرتمند در برابر تهدیدهای دولت سیام بود. در 1786 فراسیس لایت از مأموران کمپانی هند شرقی اقامتگاهی را در این جزیره پایه‌ریزی کرد و آن را به افتخار جرج سوم پادشاه انگلستان جرج تاون نامید

انتخاب پینانگ توسط انگلیسی ها در سال 1786 میلادی به عنوان اولین بندر تجاری در خاور دور ؛ نه تنها در بافت شهر که غرب وشرق را به نمایش می گذارد، بلکه بناهای به جا مانده، روش زندگی، رسوم وزندگی مردم محلی را نیز تغییر داد. این تغییر امروزه به روشنی در بندر پینتانگ نمودار است. شهر جورج تاون که نامش برگرفته از جرج سوم پادشاه انگلستان است، پایتخت این ایالت است که مرکز تجاری، سیاسی، تحصیلی و فعالیتهای اجتماعی ایالت وخود یک جزیره است.

بافت شهر که رستورانها، کافه های کنار خیابان ، بازارهای محلی شبانه ومراکز خرید بزرگ است، تصویری رنگارنگ از شهر جورج تاون را به نمایش می گذارند. این شهر جواهر شرق لقب گرفته است.

باغ اركيده

اين پارك2 هكتاري باغ اركيده پنانگ نزديك هتل اكوتوريال واقع شده و فقط 5 دقيقه از فرودگاه فاصله دارد.بازديدكنندگان از تنوع گلها و اركيدهاي باغ در كنار ابشار لذت ميبرند.علاوه بر آن پارك،گوزن،باغ كاكتوس،بركه ژاپني و بسياري گياهان ديگر براي بازديد موجود هستند.

باغ پرندگان

اولين و بزرگترين پارك پرنده در مالزي است كه در سال 1988 در زميني به مساحت 5 هكتار با وجود بيش از 300 گونه از پرندگان مختلف جهان كه 150 گونه آن متعلق به مالزي است،واقع شده است.بيش از 3000 پرنده با نظارت و دقت كامل در 150 قفس در كنار يكديگر رشد و توليد مثل مي كنند.اين پرندگان از سايز كوچك تا بسيار بزرگ مي باشند و بعضي از آنها مقلد هستند.اين پارك در بين دوستداران پرنده مردم عادي داراي محبوبيتي خاص مي باشد.

گياهان استوايي با رنگهاي مختلف در باغي به وسعت 30 هكتار و آبشاري زيبا كه در سال جاذبه هاي توريستي است.اين باغ شهرتي ديگر براي ميمونهاي خود دارد

برج ساعت

برج ساعت به 4 رديف تقسيم شده است.رديف اول اوكتاگونال ناميده مي شود.رديف دوم آرك و رديف سوم گنبد است.برج ساعت ،طراحي آرك و گنبد آفريقايي است.رديف دوم سنگري بوده براي طبقه اول در زمان جنگ،ساعت در بالاي رديف فوقاني واقع شده است.برج ساعت از دور شبيه مناره يا مسجد به نظر مي رسد

موزه و گالري

موزه و گالري داراي عكس هاي مختف،عتيقه و نگاره هاي قديمي است.در سال 1821 بنا شده و پيش از آن مدرسه رايگان پينانگ نام داشته است.

قلعه

در سال 1786 در منطقه فرانسيس لايت ساخته شد كه اصل ابتدايي آن با حصاري چوبي بوده و در سال 1804 توسط زندانيان بازسازي شد.

داخل قلعه دوتوپ وجود دارد كه توسط خاندان هلندي پس از آنكه مورد چپاول پرتقاليها قرار گرفته بودند به سلطان هديه داده بودند

از مراکز دیدنی این شهر می توان از خوکونگسی ، مسجد کاپیتان کلینگ ، معبد سری ماریامان و معبد بودانی وات چایا منگکا لارام نام برد. این معبد بودائی دارای طولانی ترین مجسمه بودای خوابیده است.

خو کانگ سی خانه ای بزرگ و چوبیست که توسط یک استاد چینی بنا گردیده وبه کنده کاریهای استادانه بر روی چوب مزین است.

ایالت پینانگ نیز با سواحل صاف و آفتابی توجه علاقمندان به ورزشهای آبی را جلب می کند. هتلهای بی شمار ساحلی با استانداردهای بین المللی هر ساله گردشگران بسیاری را به این ایالت روانه می کند. از دیگر دیدنیهای این ایالت می توان از تپه پینانگ ، معبد کک لکوکسی ، مزرعه پروانه ها ، باغ بوتانیک ، معبد مار و پارک پرندگان را نام برد. همچنين عبور از پل عظیم پینانگ که بلندترین پل آسیاست ویا سواری بر کشتی تفریحی روی رودخانه خاطرات به یاد ماندنی را برای گردشگران ثبت خواهند کرد. فراموش نکنید از تپه جنگلی جزیره دیدن کرده و در بالای آن از منظره ای که تمام جزیره را در بر می گیرد لذت ببرید.

مراكز خريد

از معروف ترين مراكز خريد پنانگ مي توان فروشگاه هاي ذيل را نام برد.

1-Penang Road

2-Burmah Road

3-Campbell Street

فرودگاه بین المللی پنانگ واقع در 16 کیلومتری جنوب جورج تاون مركز شهرستان پنانگ واقع شده است.

تریشاها که نوعی دوچرخه تاکسی هستند گردشگران را در سطح شهر به سواری می طلبند.

استفاده از تاكسي در پنانك مرسوم بوده و هزينه هاي آن بالا نيست. رانندگان تاكسي در اين شهر تمايلي به استفاده از تاكسي متر ندارند و قيمتها بيشتر توافقي است.

ثبت دیدگاه
نظرات کاربران