تور هند

هند یا هندوستان با نام رسمی جمهوری هندوستان (هندی: भारत गणराज्य؛ تلفظ: بْهَارَتْ گَنَرَاجْیَه) کشوری در جنوب آسیا است که پایتخت آن دهلی نو است. هند از شمال باختری با پاکستان؛ از شمال با چین، بوتان، نپال و تبت؛ و از شمال خاوری با برمه و بنگلادش همسایه‌است. همچنین هند از باختر با دریای عرب، از خاور با خلیج بنگال، و از جنوب نیز با اقیانوس هند مرز آبی دارد.

پهناوری هند ۳٬۴۰۲٬۸۷۳ کیلومتر مربع (هفتم در جهان، ۲ برابر ایران) است. بیشتر سرزمین هند پست و هموار است و رشته‌کوه هیمالیا که در شمال کشور قرار دارد باعث شده‌است که رطوبت و ابرهای باران‌زا به شمال آسیا نفوذ نکند و در نتیجه هند کشوری پرباران و مرطوب و دارای خاک بسیار حاصلخیز است. این موضوع باعث شده‌است که این کشور بتواند جمعیّت بسیاری را در خود جای دهد.

جمعیت هند ۱٬۲۱۰٬۱۹۳٬۴۲۲ نفر است که دومین کشور پر جمعیت دنیا پس از چین به شمار می‌آید. بندر بمبئی (مومبائی) با جمعیتی نزدیک به ۱۴ میلیون تن، پرجمعیت‌ترین شهر هند است. هند بیش از سی و پنج شهر بزرگ با جمعیت بالای یک میلیون تن دارد. بمبئی (مومبائی)، دهلی، کلکته، مدرس، بنگلور، حیدرآباد، اگرا، میسور، جی‌پور، گوا، پونا، بوپال، تریواندروم، سورات، کانپور و احمدآباد از شهرهای مهم این کشور پهناور هستند.

دهلی

دهلی طبق سرشماری سال ۲۰۰۱ با جمعیتی برابر 14 ميليون نفر جمعیت مرکزی و بیش از ۲۲ میلیون نفر در کلان شهر دهلی یکی از بزرگترین شهرهای هند است و با قدمتی افزون بر ۵۰۰۰ سال به همراه دمشق و بنارس از قدیمی‌ترین شهرهای جهان محسوب می شود. دهلی قدیمی ترین ناحیه مسکونی جهان به شمار می‌رود که تاکنون همواره مسکون بوده است. دهلی آمیخته ای است از جامعه سنتی و مدرن و نمودی است از اجتماع مذاهب ، قومیت ها و فرهنگ های مختلف. دهلی دومین کلانشهر بزرگ هند است و دهلی نو، پایتخت هند، نیز بخشی از این کلانشهر است.

موقعیت جغرافیایی استثنایی دهلي سبب شده است تا اين شهر از دیرباز بر مسیر تجاری که از شمال غربی هند به کرانه های رود گنگ کشیده شده بود، تسلط پیدا کند. این وضعیت رونق شهر دهلی را در پی آورد و به تبع آن این شهر به یکی از مراکز اصلی فرهنگی و روشنفکری هند تبدیل شد.

دهلی نو از نظر اقتصادی وضعیت بسیار مطلوبی دارد و از این لحاظ اقتصاد آن به سرعت در حال رشد است. براساس آمار سال ۲۰۰۱ نزدیک به ۱۳ میلیون نفر در دهلی زندگی می کردند که این میزان در سال ۲۰۰۵ به ۱۵ میلیون نفر رسیده است. این آمار نشانگر آن است که جمعیت دهلی در سال های اخیر با ۶۰درصد رشد مواجه بوده است.

این در حالی است که با احتساب شهرک های نویدا ، گورگاون ، فریدآباد و قاضی آباد جمعیت این ابرشهر به ۲۰ میلیون نفر می رسد.

دهلی در طول تاریخ مهمترین مرکز تجاری و تبادل کالا در کل کشور هند بوده است. نام برخی از مکان های خرید و تجاری دهلی نیز ریشه در همین پیشینه تاریخی دارد. نام هایی مانند شیخ سارای (Sheikh Sarai) و یوسف سارای (Yusuf Sarai) .

این شهر دارای پنج هزار سال قدمت است و آثار دوران تمدن موهنجودارو و یا دره رود سند در آن یافت شده است. دهلی اولین پایتخت حکومت مسلمانان از قرن دوازده تا ۱۹ میلادی بوده و طی قرون متمادی، جنگها و ویرانیهای فراوانی را به خود دیده است که از مهمترین آنها حمله تیمور و نادر شاه به این شهر را می توان نام برد. تخت طاووس و الماس معروف دریای نور از غنائم با ارزشی است که از این شهر به ایران منتقل شده است.

با توجه به موقعیت‌های مناسب و زیاد کار، میلیون‌ها نفر از مناطق روستایی ایالت های همجوار هاریانا ، پنجاب ، اوتارپرادش و بیهار جذب شهر دهلی شده اند. در همین چارچوب نیز فشارها بر دولت ایالتی دهلی در راستای منطبق کردن زیرساخت های شهر با جمعیت ساکن دهلی به شدت افزایش یافته است.

در سال ۲۰۰۱ دولت طرح جدیدی را به عنوان نقشه اصلی به اجرا درآورد. این طرح به منظور گسترش مناطق جدید مسکونی، تجاری و صنعتی در محدوده شهر دهلی و حتی نواحی خارج از آن به اجرا درآمد.

از سال ۱۷۷۲ ميلادي تا ۱۹۱۱ ميلادي شهر کلکته پایتخت هندوستان بود ولی به خاطر مرکزیت دهلی، جرج پنجم بریتانیا، که در دههٔ ۱۹۰۰ پادشاه هند به شمار می آمد پایتخت را از کلکته به دهلی نو منتقل کرد.

خیابان بابا خاراک (Baba Kharak) که در نزدیکی پارلمان هند واقع شده است نیز یکی از مهترین مراکز فروش لباس ها و روسری های هندي است.

مجتمع خرید سانتوشی (Santushi) که در کنار هتل های مهم دهلی قرار دارد نیز یکی دیگر از مراكز بزرگ و قابل توجه دهلی است. در این مرکز خرید بهترین لباس هایی که نخ های آن به وسیله دست ریسیده شده است به مشتریان عرضه می شود. در برخی از مراکز خرید سنتی دهلی حجم زیاد لباس های های آویخته شده بر در مغازه های به حدی است که مشتریان به سختی می توانند آسمان را ببینند. تمامی مراکز یاد شده بافت سنتی و قدیمی شهر دهلی را در خود به یادگار گذاشته است و هر بازدیدکننده ای را مجذوب خود می کند.

باغ کارول (Karol Bagh) مهمترین مرکز خرید در حوض خاص (Hauz Khas) است.

دهلی گام های بلندی در جهت رشد اقتصادی برداشته است. امروز دهلی در کنار بافت قدیمی که ردپایی از تاریخ پر فراز و نشیب خود را دربردارد، شامل ادارات و مناطق مسکونی مدرن و فضاهای وسیع سرسبزی است که به آن لقب باغ شهر داده است.

در شهر دهلی اماکن گردشگری زیادی وجود دارد و از مهمترین اماکن جذب گردشگر در این شهر می‌ توان به

قلعه سرخ يا رد فورت (Red Fort) با نام ديگر لعل قلعه (Lal Qila) اشاره كرد. این قلعه بزرگترین مرکز جلب توریست در دهلی است. از ديگر بناهاي اين شهر مسجد جامع آن است. مسجد جامع دهلی یا جامع مسجد ، که در گذشته به نام مسجد جهان نما شهرت داشته از بزرگترین مساجد هندوستان و از باشکوه ترین مساجد در جهان اسلام است. این بنا به دستور شاه جهان سازنده تاج محل در سال ۱۶۵۶ میلادی ساخته شده است. این مسجد که روبروی قلعه سرخ ، در قسمت دهلی قدیم قرار دارد، یکی از مراکز مهم مسلمانان هند به شمار می ‌رود.

از ديگر مكانها ، آرامگاه همایون (همایون تمب Humayun's Tomb) است. همایون دومین پادشاه امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان هند بود که پس از پانزده سال که در دربار ایران پناهنده بود به کمک شاه طهماسب اول تاج و تخت خود را بازستاند و به هند برگشت اما پس از چند ماه به طور ناگهانی و بر اثر سقوط از پله های کتابخانه‌ اش فوت کرد. این آرامگاه با شکوه به دستور همسر وی حمیده بانو بیگم که در ایران با معماری ایرانی آشنا شده بود ساخته شد. کار ساخت این بنا در سال ۱۵۶۲ ميلادي یک سال پس از مرگ همایون آغاز و هشت سال به طول انجامید. معماران این باغ سید محمد بن میرک غیاث الدین و پدر وی میرک غیاث الدین بودند که از هرات به دهلی آورده شده بودند. این آرامگاه با الهام از مقابر ایرانی و فضای چهار باغ یا باغ جنت ساخته شده که اولین باغ به این سبک در هندوستان به شمار می‌ رود.

بنای یادبود ديگرمقبره مهاتما گاندی (راج گت Raj Ghat) مي باشد. اين سکوی چهار گوش ساده‌ از مرمر سیاه ، محل نگهداری خاکستر مهاتما گاندی است که در سال ۱۹۴۸ ميلادي به قتل رسید. هر ساله در روز سی ام ژانویه ، به یاد پدر ملی هند گردهمایی در این محل تشکیل می گردد.

بناي ديگر کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان (Rashtrapati Bhavan) و مغول گاردن است كه در سمت منتهی الیه غربی میدان مرکزی دهلی نو که دروازه هند در میان آن قرار گرفته ، مجموعه بزرگ کاخ ریاست جمهوری قرار دارد. دفتر نخست وزیر و وزارت خارجه (معروف به بلوک جنوبی South Block) در حاشیه شرقی و ساختمان مدور مجلس هند نیز در حاشیه شمال شرقی این کاخ واقع شده است. این مجموعه، بخش اصلی از معماری انگلیسی دهلی ‌نو است. کاخ ریاست جمهوری دارای تالارهای بزرگ و ۳۴۰ اتاق است. باغ زیبا و معروف مغول گاردن در انتهای غربی محوطه این کاخ قرار دارد که سالی یک ماه ، بازدید عموم از آن آزاد است. سالن معروف آشوکا در طبقه دوم این کاخ قرار دارد که محل برگزاری رسمی ترین برنامه‌های رئیس جمهور هندوستان است. سقف این سالن و حاشیه فوقانی دیواره‌های آن به مساحتی بیش از ۷۵۰ متر مربع، تماما با نقاشی های ایرانی و اشعار فارسی پوشیده شده است.

قلعه کهنه هند (پورانا کیلا Purana Quila) يكي از قلعه هاي شهر دهلي است. اين قلعه کهنه هند معروف به پورانا کیلا بر روی خرابه های شهر کهن پاندواها که زمانی درکنار رودخانه یامونا قرار داشته، توسط شیر شاه سوری سلطان افغان که بر همایون شورید و دهلی را تصرف کرد طی سالهای ۱۵۳۸ ميلادي و ۱۵۴۵ ميلادي ساخته شده است.

صفدر جنگ (Safdarjung) نباي ديگر است. بنای آرامگاه صفدر جنگ، وزیر دربار گورکانی، آخرین سبک معماری باغ مقبره ای دهلی در دوران امپراتوری مغولی هند است که در خلال سال‌های ۱۷۵۳ ميلادي تا ۱۷۵۴ ميلادي در زمان محمد شاه گورکانی، پادشاه هند، ساخته شده ‌است.

دروازه هند (ایندیا گیت India Gate) يكي ديگر از بناهاي اين شهر است. این بنای باشکوه با ارتفاع ۴۲ متر در محوطه ‌ای باز و نزدیک به کاخ ریاست جمهوری هند توسط معمار انگلیسی دهلی نو در سال ۱۹۳۱ ميلادي ساخته شده است. در واقع یادبودی است برای ۹۰ هزار سرباز هندی که در جنگ جهانی اول کشته شده اند و نام این سربازان بر دیوارهای این بنا حک شده است. توجه داشته باشيد اين دروازه را با دروازه هند در بمبئی اشتباه نگيريد.

جنتر منتر (Jantar Mantar) يكي ديگر از بناهاي اين شهر است. این بنا به عنوان مرکز رصدخانه و تحقیقاتی نجومی توسط حاکم جیپور، در سال ۱۷۲۴ ميلادي ساخته شده ‌است. توسط این بنا که دارای محاسبات نجومی است، گردش ستارگان را اندازه گیری می کردند.

بازار بزرگ چندی چوک كه به معنای میدان نقره است ،يكي ديگر از بناهاي اين شهر است. اين بنا که روبه روی قلعه سرخ و در ضلع شمالی مسجد جامع دهلی قرار دارد، توسط جهان آرا بیگم دختر شاه جهان و به دست سازندگان تاج محل ساخته شده است. این بازار سنتی دارای راسته های زیادی است که بازار اصلی شهر دهلی قدیم را تشکیل می دهد. این بازار توسط کانال هایی پر از آب به دو بخش تقسیم شده که آب کانال هنگام شب بسان نقره در زیر نور ماه می ‌درخشیده است.

قلعه تغلق آباد كه پایتخت غیاث الدین تغلق بوده است در فاصله ۸ کیلومتری از قطب منار قرار دارد که به دلیل استراتژیک احداث گردیده و اکنون تعداد کمی از استحکامات و تالارهای زیر زمینی آن بر جای مانده است. براساس برخی حکایات ویران شدن شهر بر اثر نفرین خواجه نظام الدین اولیا بوده است.

بناي فیروز شاه کتلا كه در شهر فیروزآباد هند، نزدیک به دهلی گیت در قرن ۱۴ میلادی به وسیله فیروز شاه تغلق ساخته شده است يكي ديگر از بناهاي اين شهر است. ستون معروف سنگی به ارتفاع ۱۴ متر حامل پیغام صلح آشوکا در این محل قرار دارد.

معبد آکشاردام که بزرگترین معبد آیین هندو در جهان به حساب می‌آید ، در اين شهر واقع شده است. همچنين در دهلي چترپور مندیر يا شهر معابد ، بیرلا مندیر، بنگالاصاحب گوردوارا ، کلیسای قلب روحانی و معبد ایسکون ، از معروفترین معابد و اماکن مذهبی غیر اسلامی در دهلی به شمار می روند.

از پاركهاي شهر دهلي مي توان لودی گاردن ، پارک پنج حس (Garden of Five Senses) ، نهرو پارک ، بودا پارک ، پارک آهوها (Deer Park) ، پارک دهلی ، دلهی ریج ، پارک اجمل خان و مجموعه دهولاکن را نام برد.

سیستم حمل و نقل اين شهر از اتوبوس ها ، ریکشاو يا همان سه چرخه‌های موتوری ، مترو ، تاکسی و قطارهای حومه شهری تشکیل شده است. متروی این شهر یکی از مدرن ترین سیستم های حمل و نقل زیرزمینی دنیا به شمار می رود. در سال ۲۰۰۷ این سامانه در ۳ خط فعال بود ، ۶۵ کیلومتر طول داشت و به ۵۹ ایستگاه سرویس می داد. در حال حاضر چندین خط جدید در حال ساخت است و به زودی ایستگاه های بیشتری افتتاح خواهند شد.

یکی از پرطرفدار ترین وسایل حمل و نقل عمومی در دهلی ریکشاو يا همان سه چرخه های موتوری هستند که معمولا به رنگ سبز در شهر دیده ‌می شوند. این وسیله حمل و نقل عمومی که از سی ان جی يا همان گاز استفاده می کند و بسیار ارزن تر از تاکسی ها زرد و مشکی دولتی و خصوصی است.

در کنار همه این ها سیستم اتوبسرانی شهری دهلی قرار دارد که ۶۰ درصد سفرهای درون شهری دهلی توسط آن ها انجام مي شود. اتوبوسرانی دهلی برای ارائه تسهیلات بیشتر به شهروندان ، با شرکت متروی این شهر قرار داد بسته است و ایستگاه‌های متروی دهلی را به خوبی پوشش می دهد.

آگرا

این شهر درکنار رودخانه یامونا قرار گرفته است.

نام آگره به شکل آگرهبانا نخستین بار در کتاب حماسی ماهابهاراتا آمده و معناشناسان آن را پردیس یا بهشت معرفی کرده اند. در این شهر پایتخت حکومت اکبر، پادشاه بزرگ امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان بوده و در آن زمان تبدیل به مرکز هنر، فرهنگ، تجارت و یادگیری کشور پهناور هندوستان گردید. از این رو در گذشته این شهر را اکبرآباد مي نامیدند.

صنعت گردشگري نقش بسزايي در اقتصاد اين شهر دارد بطوريكه بسياري از هتلها ، مراكز سلامتي و آب گرم (Spa) در اين شهربوده و مركز آب گرم كايا كالپ (Kaya Kalp) كه يكي از بزرگترين مراكز آب گرم در آسيا است در اين شهر واقع شده و بسياري از گردشگران سالانه به آنجا مراجعه مي نمايند.

از جمله صنايع اين شهر مي توان پوشاك و منسوجات ، صنايع خودرو سازي ، كشاورزي ، صنايع چرم ، صنايع دستي و صنايع غذايي را نام برد.

يكي از اصلي ترين صنايع دستي در آگرا ، صنعت چرم است و توليد گنندگان اين محصولات در اين صنعت پيشرو بوده و محصولات خود را به داخل و خارج از هندوستان صادر مي نمايند.

از صنايع دستي ديگر در اين شهر مي توان زري دوزي ، كنده كاري بر روي سنگ ، منبت كاري ، شيريني پزي مانند شيرينيهاي پتا (Petha) و گاجاك (Gajak) و تنقلات (Dalmoth) را نام برد.

اکبر در این شهر قلعه آگرا را ساخت و جهانگیر آن را با کاخ ها و باغ های بسیار زیبا مزین کرد. همچنین شاه جهان با ساخت تاج محل شهرتی عالمگیر برای این شهر به ارمغان آورد. آگرا با نام اکبرآباد پایتخت شاهانی چون اکبر، جهانگیر و شاه جهان بوده که زبان مادری شان فارسی بود و در گسترش زبان فارسی در شبه قاره هند کوشیدند و کامیار بودند. نخستین باغ معروف به باغ های پارسی در کرانه رود یامونا در همین شهر شکل گرفت و سازنده آن شاه بابر بود. نام خاص این باغ ایرانی آرام باغ است.

اکبرشاه، نوه بابر، قلعه لعل را ساخت. شهرک فاتح پورسیکری در حومهٔ آگرا هم از میراث اکبر است. باغ های سبز و انبوه قلعه سرخ بازمانده از جهانگیر، پسر اکبر مغول است. ، اکبرآباد تحت نفوذ قوم های مارات ها و جاث واقع شد و آگرا نام گرفت و از سال ۱۸۰۳ میلادی تسلیم امپراتوری بریتانیا شد.

از مراكز خريد آگرا مي توان آشوك كاسموس مال (Ashok Cosmos Mall) را نام برد این بازار یک فروشگاه 10 طبقه است که شامل انواع خرده فروشی ها، فروشگاههای عرضه مواد غذایی، سرگرمی و دفاتر خدماتی است.

از مراكز خريد ديگر مي توان بازار بزرگ (Big Bazar) را نام برد.

ساختار شهر آگرا در طول سالهاي متمادي تغيير يافته بطوريكه اين شهر در زمان سلطه مغول ها داراي ساختاري ساده بوده و به تدريج به يك مركز مهم براي تجارت و صنايع تبديل شده است.

بيشتر فعاليتها و ساخت و سازها در آن دوران در شمال و شمال غربي بوده است و در اطراف اين مناطق ، ساختمانهاي مسكوني توسعه يافته و شهر در دو طرف رودخانه يامونا گسترس پيدا كرده است.

در دوره حكومت بريتانيا ، اين شهر از جنوب و جنوب غربي گسترش پيدا كرد بطوريكه بسياري از ساختمانهاي اداري ، اردوگاه ها و مناطق مسكوني جديد در اين ناحيه ساخته شد و ساختار شهر نسبت به گذشته تغيير چشمگيري پيدا كرد.

مهمترين مكان ديدني آگرا تاج محل است. این بنای مهم با معماری ایرانی منحصربه فرد خود به عنوان مهمترین بنای تاریخی هند و یکی از عجایب هفتگانه جدید شهرت جهانی دارد. تاج محل که بنای یادبود ملکه ایرانی تبار ممتازمحل است ، سال ۱۶۴۸ میلادی ساخته شد و خود شاه جهان هم در طرح ریزی ساختمان آن نقش مستقیم داشت و در نهایت هم همان جا خاک شد.

قلعه آگرا که همچنین به حصار سرخ يا لعل قلعه نیز مشهور است يكي ديگر از اماكن ديدني اين شهر است و در زبان هندی ، لعل به معنی قرمزبوده و اين قلعه توسط اکبر امپراتور بزرگ گورکانی ساخته شد. يكي ديگر از اماكن ديدني اين شهر سیکاندرا آرامگاه جلال الدین محمد اکبر سومین و بزرگترین پادشاه سلسله گورکانیان هند است. این بنا با ماسه سنگ قرمز ساخته شده و با مرمر جواهر نشان شده است. اکبر به این رنگ از سنگ بسیار علاقه داشت و اغلب بناهای ساخته شده در زمان او با این مصالح ساخته شده است.

حمل و نقل عمومي در اين شهر مبتني بر تاكسي اختصاصي، کالاسکه های دوچرخه ایی ، موتور سه چرخه ، موتورسيكلت ، دوجرخه و در برخي از مناطق كالسكه متصل به اسب مي باشد.

قیمت کرایه تاکسی ها تقریبا مقرون به صرفه است و اکثر رانندگان زبان انگليسي می دانند ولي توجه کنید که خوب است تا نام مقصد خود را در برگه ایی داشته باشید تا راننده شما را به مقصد برساند البته بعضی رانندگان اسامی بسیاری از مراکز گردشگری را دارند.

دوچرخه سواری میتواند برای علاقه مندان به دوچرخه سواری جالب باشد تا بتوانند با دوچرخه به مناطق مختلف بروند.

روش ديگر کالاسکه های دوچرخه ایی است. این وسیله در هنگ کنگ هم وجود دارد و در مناطق توریستی یافت می شود شما در قسمت عقب که مانند کالاسکه است می نشینید و راننده بر روی دوچرخه ایی شما را می کشد که کالاسکه عموما گنجایش دو نفر را دارد لازم به ذکر است که قیمت این وسیله قابل چانه زنی است و توافقی تعیین می شود پس حتما چانه بزنید.

موتورسیکلت وسيله ديگري براي جابجايي است. افراد زیادی در هند از موتور استفاده می کنند اما بدانید که هند بیشتری آمار تصادف موتورسواران را دارد

موتور سه چرخه نيز در اين شهر مرسوم است. موتورسه چرخه ها کوچک هستند و می توانند از کوچه های باریک هم رد شوید بیشتر آنها سبز و زرد هستند اما جدیدا زرد و سیاه هم دیده می شوند. موتور سه چرخه های گاز سوز هم وجود دارند. برای استفاده از موتور سه چرخه ها اول با راننده برای قیمت توافق کنید که بهترین توافق بصورت متری است.

قلعه سرخ آگرا

آگرا يا آگره هند سومین شهر بزرگ در ایالت اوتار پرادش در کشور هندوستان است. این شهر درکنار رودخانه یامونا قرار گرفته است اماکن تاریخی آگرا و دیگردیدنی های آگرا بسیار زیبا بوده و برای گردشگران بسیار جالب است . یکی از مکانهای دیدنی آگرا که شهرت زیادی دارد قلعه آگرا میباشد .این مکان با نامهای قلعه سرخ آگرا ، حصار سرخ نیز معروف است .البته قلعه ای در دهلی نو با نام قلعه سرخ وجود دارد که با این مکان متفاوت است .

قلعه آگرا از دیدنی های هند میباشد که در قرن شانزدهم و به دست اکبر شاه، پادشاه مغول، در نزدیکی باغ‌های تاج محل در ناحیه آگرای هندوستان بنا شده است. این قلعه تاریخی که با مسجد و قصرهای زیبا و مجلل ساخته شده از سال ۱۹۸۳ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. قلعه آگرادر ۵/۲ کیلومتری شمال غربی دیگر بنای تاریخی مشهور هند، تاج محل قرار داردقلعه آگرا به شکل یک هلال است و توسط دیوارهایی به ارتفاع ۲۱ متر و به طول ۴/۲ کیلومتر محصور شده است. همچنین اطراف دیوارها خندقی وجود دارد که به رودخانه یامونا متصل است.

از دیگر مراکز تاریخی و دیدنی آگرا می توان آرامگاه اعتمادالدوله، فاتح پور سیکری ، تاج محل اشاره کرد

مقبره اعتماد الدوله آگرا

نام آگرا به شکل «آگرهبانا» نخستین بار در کتاب حماسی مهابهاراتا آمده و معناشناسان آن را پردیس یا بهشت معرفی کرده‌اند.آگرا در زمان حکومت اکبر، جهانگیر و شاه جهان اهمیت زیادی یافت. مکانهای دیدنی آگرا بیشتر از این دوره است . مقبره اعتماد الدوله در آگرا یکی از بناهای تاریخی و دیدنی های آگرا میباشد که در 5 کیلومتری شهر و مقابل رودخانه یامونا قرار گرفته است.

این بنا مقبره میرزا غیاث الدوله بگ پدر ملکه نور جهان وصدراعظم دربار جهانگیر می باشد.که توسط ملکه نور جهان برای پدر خود ساخته شده است این مقبره اولین بنای مغولی است که از سنگ های قیمتی مرمر ساخته شده است مساحت آگرا ۱٬۸۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از ۱٬686٬976 نفر (در سال ۲۰10) می ‌باشد. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۱ متر است.

شهر فاتح‌پور سیکری آگرا

در مسیر جیپور به آگرا و نزدیکی های آگرا، شاید 50 کیلومتری آن، شهری بسیار زیبا به نام فاتح پور سیکری آرمیده است. شهر فاتح‌پور سیکری آگرا به معنی «شهرپیروزی»، شهر متروکه امپراتور اکبر است.

این مکان که به عنوان یکی از دیدنی های آگرا میباشدوهمچنین از جاذبه های گردشگری هند بشمار میرود دارای دو بخش تاریخی میباشد قسمت سیکری که کاخ پادشاهی بود و فاتح پور که مسجد جامع بود تقسیم می شد. اکبر سومین پادشاه مغول هند بود که این شهر را ( 1570)ساخت. او به تمام ادیان احترام می گذاشت . حتی دینی به نام دین اللهی را خواست تا بنیاد گذارد که نافرجام ماند. او شاعری تیز هوش بود.اکبر بعد از 16 سال سلطنت فاتح پور سیکری را ترک و به لاهور رفت .

تالار شنوندگان، مکان‌ها و مسجدها هنوز هم کاملا سالم و در وضعیت مطلوبهستند که از جمله می‌توان پنج محل و بلند دروازه را نام برد. در محوطهٔ مسجد جامع، آرامگاه شیخ سلیم چشتی واقع است و در واقع، اکبر شاه گورکانی شهر فاتح پور سیکری را به خاطر همین صوفی معروف مکتب چیستی هند پایه گذاشته بود معماری بنا به خصوص نقوش ستون برگرفته از معماری اسلامی، هندو و مسیحی است.

تاج محل آگرا

آرامگاه تاج‌محل یکی از مکان های دیدنی آگرا میباشد که در نزدیکی شهر اگرا و در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند واقع شده‌است. این بنا زیبا و باشکوهی به دستور شاه جهان، پنجمین امپراتور گورکانی هند به منظور یادبود همسر ایرانی محبوبش ممتاز محل که در سال ۱۶۳۱ (میلادی) به‌هنگام وضع حمل فوت کرد بنا شده‌است.

شاه بنا به وصیت همسرش تصمیم گرفت با ساخت بنایی زیبا، مجلل و عظیم، همسرش را جاودانه کند. از این‌رو آرامگاهی زیبا بر روی قبر او بنا نهاد.

جیپور

شهر جی‌پور در شمال غربی کشور هند قرار دارد. جیپور مرکز ایالت راجستان است و به دلیل ساختمان های صورتی رنگ، معروف به شهر صورتی است. صنایع مهم آن فلز و سنگ مرمر است

جيسور مركز صنايع سنتي و مدرن است. جيپور بزرگترين صادر كننده طلا،‌الماس و سنگهاي قيمتي در آسيا و تنها شهر دنيا براي پرداختن و تراش الماس آبي مي باشد. صنايع جيپور شامل كابلهاي ACSR، توليد آرد، ساچمه، سراميك، روغن خوراكي و صنايع مهندسي مي باشد. قيمت ملك در جيپور بعلت مقر يافتن بسياري از شركتهاي بين المللي در جيپور مانند IBM، Coca Cola، Ericsson و مانند اينها بسرعت در حال افزايش مي باشد.

جيپور بصورت كنوني در سال 1727 بوسيله ماهاراجه سواي جي سينگ پايه گذاري گرديد . وي از سال 1699 تا 1744 حكومت مي كرد و پايتخت خود را شهر امبر كه در 11 كليومتر جيپور بود نهاده بود. او بعد ها به دليل رشد جمعيت و كمبود آب با مشاوره مهندسين معمار بناي شهر جيپور را پايه گذاري كرد. در زمان خود معماري شهر بسيار پيشرفته بود و در سال 1853 زماني كه قرار بود وليعهد انگلستان براي بازديد به شهر جيپور بيايد، شهر جيپور براي خوش آمد گويي وليعهد با رنگ صورتي نقاشي گرديد.

بازار بزرگ - در این فروشگاه میتوانید انواع کالاهای الکترونیکی، پوشاک، مد، اسباب بازی، انواع کیف و چمدان، ظروف آشپزخانه، ساعت، جواهرات، لوازم زینتی و خوراکی را خرید نمائید. Ashok Cosmos Mall - یک فروشگاه 10 طبقه است که شامل انواع خرده فروشیها، فروشگاههای عرضه مواد غذایی، سرگرمی و دفاتر خدماتی است. در جیپور قیمت ها نسبت به دهلی ارزان تر است و بازارهای بسیار بزرگی دارد . در این شهر دمپایی های چرمی و لباسهای محلی هندی مانند ساری ، و شال و روسری و ... وجود دارد. یادتان باشد که همه چیز در آنجا با چانه زدن همراه است.

حمل و نقل عمومي در اين شهر مبتني بر تاكسي اختصاصي، کالاسکه های دوچرخه ایی ، موتور سه چرخه ، موتورسيكلت ، دوجرخه و در برخي از مناطق كالسكه متصل به اسب مي باشد. قیمت کرایه تاکسی ها تقریبا مقرون به صرفه است و اکثر رانندگان زبان انگليسي می دانند ولي توجه کنید که خوب است تا نام مقصد خود را در برگه ایی داشته باشید تا راننده شما را به مقصد برساند. دوچرخه سواری میتواند برای علاقه مندان به دوچرخه سواری جالب باشد تا بتوانند با دوچرخه به مناطق مختلف بروند. روش ديگر کالاسکه های دوچرخه ایی است. این وسیله در هنگ کنگ هم وجود دارد و در مناطق توریستی یافت می شود شما در قسمت عقب که مانند کالاسکه است می نشینید و راننده بر روی دوچرخه ایی شما را می کشد که کالاسکه عموما گنجایش دو نفر را دارد لازم به ذکر است که قیمت این وسیله قابل چانه زنی است و توافقی تعیین می شود پس حتما چانه بزنید. موتورسیکلت وسيله ديگري براي جابجايي است. افراد زیادی در هند از موتور استفاده می کنند اما بدانید که هند بیشتری آمار تصادف موتورسواران را دارد موتور سه چرخه نيز در اين شهر مرسوم است. موتورسه چرخه ها کوچک هستند و می توانند از کوچه های باریک هم رد شوید بیشتر آنها سبز و زرد هستند اما جدیدا زرد و سیاه هم دیده می شوند. موتور سه چرخه های گاز سوز هم وجود دارند. برای استفاده از موتور سه چرخه ها اول با راننده برای قیمت توافق کنید که بهترین توافق بصورت متری است.

ديدني هاي شهر جيپور

کاخ شهر جیپور

کاخ های جیپور در جهان معروفند کاخ شهر جیپورمجموعه ای از کاخ هاست که زمانی محل زندگی و حکمرانی ماهاراجای جیپور بوده و بخشی از آن در حال حاضر به موزه تبدیل شده استاین مجموعه که از مکانهای دیدنی هند و جیپور بشمار میرود شامل کاخ های چاندرا محل مبارک محل و بناهای دیگر میباشد

قلعه آمبر جیپور

قلعه آمبر در 11 کیلومتری شهر جیپور در استان راجستان هندوستان قرار گرفته است. قلعه آمبر جیپور در بالای کوه قرار گرفته است برای رفتن به بالای کوه و رسیدن به قلعه ی آمبر دو راه وجود دارد. هم میشود با جیپ رفت بالا که رایگان است و هم میشود با فیل رفت که ۹۰۰ روپیه هزینه دارد. معماری قلعه ی آمبر یک معماری هندی و ایرانی میباشد . معماری ایرانی آنرا میتوان از مسجد و محراب هاش فهمید و بعضی از بناها هم کاملا منقوش به نقاشی های ایرانی و گل و بته هایی هستند که در تخصص ماست. از دیدنیهای جیپور و دیدنی های هند می‌توان به دژهای ناهارگر و جایگر و همچنین کاخ هوامحل و رصدخانه قدیمی یا مجموعه اخترشناختی جنتر منتر اشاره کرد.

جانتار مانتار جیپور

یکی از مکانهای دیدنی شهر جیپور، جانتار مانتار میباشد که یک رصدخانه قرون وسطی بوده و در نوع خود بزرگترین در جهان است. کسانی که به هندوستان سفر کرده اند حتماً سری هم یه یکی از جذاب ترین آثارتاریخی این کشور یعنی مجموعه المانهای معمارانه ای که در کنار هم یک رصد خانه ی نجوم را تشکیل داده اند زده اند. این المانها جانتار مانتار(jantar mantar ) نام دارند .این مجموعه از سنگهای محلی و مرمر ساخته شده و هر کدام از ادوات یک مقیاس نجومی را در بر دارند و در واقع چون یک محاسبه گر نجوم عمل می کنند جانتار مانتار, از چهارده ابزار هندسی برای اندازه گیری زمان, پیش بینی کسوف و خسوف, گرفتن ردپای ستارگان در مدارهایشان , تعیین زوال سیاره ها و ... استفاده می کند.رصدخانه جانتار مانتار جیپوردر سالهای 1726-1734 توسط مهاراجه هندی طراحی شده اند

کاخ هوا محل جیپور

هوا محل قصری با شکوه و مجلل در شهر جیپور هندوستان است .

هدف از ساخت اين كاخ صورتي رنگ ،آشنایی زنان حرمسرا و بانوان سلطنتی با زندگی روزمره کوچه و خیابان مردم عادی از طریق پنجره هاي مشبك رو به خيابان بدون اینکه کسی بتواند آنها را مشاهده کند یا مزاحم آنها گردد ، بوده است .این قصر بوسیله مهاراجه ساوای در سال 1799 بنا شده است. کاخ جال محل جیپور

کاخ جال محل معروف به کاخ آبی جیپور توسط مادیو سینگ یکم مهراج جیپور در سال 1799 میلادی قرن 18 ساخته شده و نمای آن بر گرفته از کاخ دریاچه ی اودایپور است جایی که حاکم جیپور دوران کودکی خود را در آن گذرانده بود این کاخ در میان دریاچه زیبای مانسگار ساخته شده است کاخی تابستانی جهت اقامت و گذراندن وقت در تابستان برای پادشاه و همسرش که به عنوان محل شکار استفاده می شد .

بمبئی

بمبئی در زبان هندی به معنای ساحل خوب است.. در سال ۱۹۹۶ نام این شهر، به مومبای تغییر یافت که نام یکی از خدایان زن هندی است. اما در خارج از هند، این بندر بزرگ همچنان به بمبئی معروف است.

این شهر با وسعتی برابر ۶۰۳ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 13 میلیون نفر یکی از چهار شهر بزرگ و پرجمعیت کشور هندوستان است. این شهر در غرب کشور هند واقع شده است. بمبئی یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت هندوستان و پایتخت تجارتی آن به شمار می رود.

شهر بمبئی بزرگترین بندر هند این کشور است. این شهر در واقع مرکز بانکداری، تجارت، مبادلات مالی، بازرگانی و صنعت کشتی سازی هند به شمار می رود. بندر بمبئی، بزرگترین مرکز تولید پارچه های پنبه ای و فیلم های سینمايی شبه قاره هند است و از این رو به بالیود نیز شهرت دارد.

جمعیت شهر، همراه با حومه هایش به حدود بیست میلیون نفر می رسد.بمبئی از اتصال ۷ جزیره به یکدیگر در زمان حضور بریتانیا در هند به وجود آمده است. بسیاری از شهروندان هندی از ایالت های مختلف به امید فرصت های شغلی به این شهر مهاجرت می نمایند. از همین رو تعداد ساکنین این شهر در روز ۳ میلیون نفر بیش از ساکنین در شب برآورد می شود.

شهر بمبئی به دلیل تمرکز شرکت های مختلف تجاری به عنوان پایتخت تجاری هند به شمار می رود.

سیستم بانکی و فعالیت های اقتصادی هند در این شهر متمرکز است. همچنین دفتر مرکزی تقریبا تمام بانک‌های معتبر، موسسات مالی و شرکتهای بیمه در این شهر قرار دارند.

دفتر اصلی بازار سهام هند که یکی از قدیمی ترین بازارهای بورس سهام هند بشمار می رود تحت عنوان بمبئي استاك اكسچنج (Bombay Stock Excahange) در مومبای فعالیت می نماید كه بیش از ۹۰۰ شرکت در خرید و فروش سهام هند حضور دارند که اکثریت آنها در اين شهر مستقر هستند.

شهر بمبئی از مهم ترین مراکز تجارت الماس به شمار می رود. تا جایی که ۸۰ درصد الماس هایی که در ایالت گجرات تراش داده می‌شوند به بمبئی می رسد. بیش از ۷۵۰۰۰ نفر در این شهر از فعالیتهای مربوط به الماس امرار معاشق می کنند.

صنعت فیلم هند تا حدود زیادی در بمبئی متمرکز است و سهم عمده ای از تولید سالانه ۹۰۰ تا هزار فیلم در این شهر و در مرکز سینمایی آن موسوم به بالیوود انجام می‌شود. بالیوود افزون بر مسائل اقتصادی نقش عمده ای در مسائل فرهنگی این شهر و کشور هند و حتی کشورهای همجوار به‌عهده دارد.

مسلمانان از 1370 ميلادي در این شهر سکنی گزیدند و در امتداد کرانه های شمال غربی هند با جزیره هرمز، به تجارت دریایی پرداختند. در 1530 ميلادي ، پرتغالیها جزیره بمبئی را به تصرف درآوردند. سالهای بين 1534 ميلادي تا 1661 ميلادي دوره ورود اروپاییها و بویژه پرتغالیها به این منطقه و تجارتشان در آنجاست. در این دوره ، اروپاییان به تبلیغ مذهب کاتولیک در میان بومیان هندی پرداختند. در 1661 ميلادي بمبئی به عنوان بخشی از جهیزیه همسر پرتغالی چارلز دوم ، پادشاه انگلستان ، به انگلستان واگذار شد. در 1668 ميلادي ، چارلز مالکیت بمبئی را به شرکت هند شرقی منتقل کرد.

بازار کرافت مارکت (Craft Market) یکی از قدیمی ترین بازارهای بمبئی است. این بازار در کنار دیگر بازارهای سنتی و انبوه فروشگاه های بزرگ و چند ملیتی امروزی، هنوز رونق خود را حفظ کرده است.

افزون بر بازار تاریخی کرافت مارکت در شهر بمبئی بازارهای متعددی وجود دارد که اغلب به فروش منسوجات ، پوشاک ، صنایع دستی ، مصنوعات و زیورآلات طلا و نقره و غیره در این شهر بزرگ ، پرجمعیت و پر رونق اشتغال دارند. مانند بهیندی بازار، بازار کلابه و بازار بندیرا.

افزون براین هم اکنون بسیاری از مراکز جدید و ساختمان های نوین جزو دیدنی های این شهر بزرگ به شمار می روند مانند سيتي سنتر(City Center) ، كراس رودز (Cross Roads) و گلوباس (Globus)

شهر بمبئی مشتمل بر 7 جزیره در سواحل غربی هند از عجیب‎ ترین و متضادترین شهرهای دنیا می باشد. مدرترین آسمان خراش ها و بزرگ ترین شرکت‎های چند ملیتی در کنار کهن ترین معابد و ساختمان ها بنا شده اند.

در معماری شهر بمبئی نمونه هایی از معماری قرنهای پانزدهم تا هجدهم میلادی نیز دیده می شود. برای مثال ، بناهای دروازه هند و موزه پرنس ولز تقلیدی از معماریهای این دوران است.

از بناهايي با سبک معماری گوتیک مي توان موزه پرنس ولز ، ایستگاه مرکزی قطار ویکتوریا يا چاتراپاتی شیواجی را نام برد كه از سازه های مهم و دیدنی شهر هستند و یادگار معماری دوران استعمار بریتانیا در اين شهر است.

موزه پرنس ویلز ، موزه‌ای پرعظمت با آثاری درخورتوجه از دوران های مختلف تاریخ است معماری بنا به سبک گوتیک و از سنگ بازالت ساخته شده است. این بنا در میان باغ زیبائی تاسیس گردیده است که پس از مسافرت پرنس ولز در ۱۹۰۵ به هند بدین نام خوانده شده است.

پایانه چاتراپاتی شیواجی یا ایستگاه ملکه ویکتوریا که بزرگ ترین ایستگاه قطار در بمبئی و یکی از بناهای دیدنی دوران استعمار بریتانیا است. این بنای زیبا به عنوان نمونه کاملی از سبک گوتیک در معماری شناخته می‌شود

دادگاه عالی بمبئی كه این بنا نمونه ای عالی از معماری دوران استعمار بریتانیا در هند محسوب می‌شود.

هتل تاج محل كه هتل مجلل و مدرنی است که روبروی دروازه هند در منطقهٔ کلابه قد علم کرده است. این هتل یکی از بناهای زیبا و دیدنی بمبئی و هند به شمار می رود و محل اقامت گردشگران ثروتمندتر است.

دانشگاه بمبئی مه ساختمان این دانشگاه قدیمی که در نزدیکی دادگاه عالی واقع شده است دیدنی است و از شاهکارهای معماری سبک گوتیک در بمبئی است. قسمت کتابخانه و برج ساعت آن نمونه کوچکی از برج بیگ بن لندن است.

غار فیل‌ها یا غارهای الفانتا که آثار باستانی شگفت انگیزی در آنجاست. در جزیره‌ای به همین نام به فاصله ای حدود ۴۵ دقیقه با قایق یا کشتی تفریحی در جنوب بمبئی واقع شده که از طرف یونسکو به عنوان میراث فرهنگی اعلام شده است. حرکت به سمت این جزیره که یه جزیره میمونها نیز شهرت دارد از دروازه هند و توسط قایق و کشتی های کوچک صورت می گیرد.

حاجی علی درگاه كه زیارتگاه و مسجدی است برای مسلمین که در میان دریا قرار گرفته و با مسیر پیاده روی به ساحل متصل است. این ساختمان در سال ۱۴۳۱ميلادي بنا شده و در ساحل ورلی واقع است. به طور معمول بیش از ۴۰۰۰۰ زائر در روزهای پنجشنبه و جمعه از این درگاه بازدید می‌کنند.

خسروباغ كه یکی از محله‌های ویژه پارسیان هند است. به غیر اعضای جامعه پارسیان هند اجازه ورود به این مکان همچون سایر اماکن پارسیان داده نمی‌شود.

مسجد ایرانیان که به مغول مسجد مشهور است به وسیله شخصی بنام مرحوم حاج محمد شیرازی بیش از ۱۵۰ سال قبل بنا شده است. وی که از تجار ایرانی مقیم بمبئی بوده است، این مسجد را در محل امام باره رود نزدیک محله مسلمان نشین بندی بازار بنا نموده است. این مسجد یکی از مهمترین مراکز تشیع در بمبئی و حتی در هند محسوب می گردد. طبق وقف نامه موجود، متولیان این مسجد را اعضای خانواده نمازی شیرازی تشکیل می‌دهند و در گذشته پیوسته پیشنماز این مسجد نیز فردی ایرانی بوده است.

چپاتی كه تفریحگاهی است در کنار دریا که شبها مردم در این مکان جمع می شوند. خانواده‌ها با بچه هایشان برای استراحت به آنجا می روند. در رو بروی چپاتی و در وسط آب دریا نزدیک به ساحل، یک بت يا صنم بزرگی ساخته اند به عرض ۲ متر و ارتفاع چهار متر. نام این بت به زبان هندی سمندر كي بگوان است. یعنی خدای دریا. هندوها بر این اعتقادند که اگر کسی دچار غرق در آب شد این صنم یا بت او را نجات خواهد داد.

پارک کملا نهرو كه پارک زیبایی است بر فراز تپه مالابار که مساحتی افزون بر ۴۰۰۰ متر مربع دارد و به افتخار همسر جواهر لعل نهرو ، نخستین نخست وزیر هند پس از استقلال ، نام گذاری شده است.

زندگي مردم بمبئی به سيستم‌ حمل و نقل عمومي وابسته است. سيستم حمل و نقل شامل خط آهن، اتوبوس، تاكسي، و سه چرخه‌هاي موتوردار است.

ثبت دیدگاه
نظرات کاربران