تور روسیه

روسیه (به روسی: Россия، واج‌نویسی: راسیا) با نام رسمی فدراسیون روسیه (Российская Федерация، واج‌نویسی: راسیسکایا فدراتسیا) پهناورترین کشور جهان است که در شمال اوراسیا قرار دارد. این کشور در آسیای شمالی و اروپای خاوری واقع است و با اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس منجمد شمالی؛ و نیز با دریای خزر، دریای سیاه، و دریای بالتیک مرز آبی دارد. روسیه با ۱۴ کشور آسیایی و اروپایی مرز زمینی دارد و با کشورهای پیرامون دریای برینگ، دریای ژاپن، دریای خزر، دریای سیاه، و دریای بالتیک ارتباط دریایی دارد.

روسیه با ۱۷٬۰۷۵٬۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت، پهناورترین کشور جهان است. پهناوری روسیه دو برابر مساحت کانادا یا چین یا ایالات متحده آمریکا است. این کشور در عرضهای بالای جغرافیایی واقع شده‌است و بیشتر مناطق کشور سردسیر و کم بارش است. به همین دلیل بیشتر مناطق این کشور (به ویژه سرزمین بزرگ سیبری) خالی از سکنه هستند و کشاورزی در این مناطق میسر نیست. پایتخت روسیه شهر مسکو است که در باختر و بخش اروپایی کشور است و بزرگترین شهر اروپا است.

مسکو

مساحت : 1091 کیلومتر مربع

جمعیت : 11.510.097 نفر

زبان رسمی : روسی

کد تلفن : ( 495 ) 007

پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر روسیه است

مسکو پایتخت کشور روسیه است. این شهر بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر روسیه و یکی از بزرگ‌ترین کلان‌شهرهای قارهٔ اروپا می‌باشد. مسکو مرکز سیاسی، اقتصادی، مذهبی، تاریخی، مالی، آموزشی و حمل و نقل فدراسیون روسیه‌است. این شهر در کنار رودخانه مسکو و در ناحیه فدرال روسیه که جزء روسیه اروپایی محسوب می‌شود، واقع شده‌است این شهر امروزه یکی از مراکز اقتصادی مهم و بزرگ در جهان است .کلان‌شهر مسکو از نظر دارا بودن مؤسسات علمی، ورزشی و آموزشی از رتبه خوبی در سطح جهان برخوردار است، به طوری که بیش‌ترین امکانات ورزشی را در کل جهان به خود اختصاص داده‌است.

موقعیت جغرافیایی

مجتمع‎هاي ساختماني در مسكو به انواع گوناگون هستند كه به دوره‎هاي مختلف تعلق دارند. تعداد زيادي از اين خانه‎ها بشكل قوطي كبريت ساخته شده‎اند . اين نوع از خانه‎ها در سال‎هاي 1950 براي اولين بار ظاهر شدند و معمولاً 9 - 8 طبقه بودند. علاوه بر ساختمانهاي مسكوني، ادارات و تئآترها، موزه‎ها وساختمان راه‎آهن و غيره وجود دارند. در مسكو ايستگاه‎هاي زيادي وجود دارد كه از جمله مي‎توان از 9 ايستگاه راه‎آهن، 2 ايستگاه كشتي‎هاي رودخانه‎رو، 5 فرودگاه كه به فاصله 30 تا 40 كيلومتري از مركز شهر واقع شده‎اند، نام برد.

روسیه با 400.075.17 کیلومتر مربع وسعت به تنهایی بیش از 76 درصد خاک اتحاد جماهیر شوروی سابق را تشکیل می دهد و درحال حاضر با اشغال حدود 11.5 درصد خشکی های کره زمین ، بزرگترین کشور جهان محسوب می شود

جمعیت روسیه 148 میلیون نفر بوده و بیش از یکصد ملیت و قوم در روسیه زندگی می کنند که زبان روسی زبان رسمی بوده و اکثر مردم روسیه تابع کلیسای ارتودکس هستند.

مسکو با جمعیتی بالغ بر 15 میلیون نفر مساحتی بیش از یکهزار کیلومترمربع دارد. مسکو کاملاً مسطح می باشد و دارای علائم شهری بسیار نادر می باشد که 7 خواهران استالین را می توان جزئی از آنها دانست. این ساختمان های بزرگ و با ابهت در زمان استالین ساخته شده اند.

کاخ کرملین در هسته مرکزی شهر مسکو در قرن پانزدهم بنا شده و شامل تعدادی کاخ و کلیساهای بسیار زیبا و شگفت انگیز می باشد.میدان سرخ که مهمترین میدان روسیه و مسکو می باشد در کنار کاخ کرملین واقع شده و حدود 72500 متر مربع وسعت دارد.

خیابانهای بسیار طرب انگیز مانند خیابان تورسکایا و آربات و ... محل رفت و آمد توریست ها می باشد. تئاتر بزرگ مسکو ( بالشوی تئاتر ) از معروفترین تئاتر های جهان بوده و سالیانه تعداد زیادی توریست را جلب می نماید.

اختلاف ساعت مسکو با تهران به وقت محلی فقط 30 دقیقه است که تهران 30 دقیقه از مسکو جلوتر است .

واحد پول روسیه روبل می باشد.

دیدنیهای روسیه

درياچه بايكال

این دریاچه، عمیق ترین دریاچه ی جهان است، که در شرق سیبری واقع شده است. با زلال ترین آب دریاچه ای روی زمین، این دریاچه 1500متر عمق دارد. دره ها ی آب افشان: صدها آب فشان که بخار و آب از آن خارج می شود در این منطقه که نام آن کامچاتکا است قرار گرفته اند. این محل در آثار میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

اثر تاریخی مادر میهن

این مجسمه عظیم و یادبود گرانبها به یاد کشته شدگان جنگ جهانی دوم ساخته شده است. این مجسمه با 85 متر ارتفاع دو برابر مجسمه آزادی در امریکا بوده و در کتاب رکوردهای گینس به عنوان بلندترین مجسمه تاریخی ثبت شده است، این زن نماد کشور روسیه است. کاخ پیترهوف: این کاخ توسط پیتر اول در اوایل قرن 17میلادی در نزدیکی سنت پترزبورگ ساخته شده است. این بنا بیشترین آمار جذب توریست در روسیه را دارد.

کلیسای جامع سنت باسیل: کلیسای جامع سن باسیل واقع در میدان سرخ بی شک بنایی بی همتاست . هشت کلیسا با گنبد های افسانه ای و رنگارنگ ، دور تا دور کلیسای چادری شکل مرکزی حلقه زده اند .

کاخ کرملین مسکو :یک قلعه تاریخی است که بصورت مجتمع در قلب شهر مسکو ساخته شده و (از جنوب) بر رودخانه مسکوا، )از شرق) بر میدان سرخ و (از غرب) به باغ الکساندر مشرف است. بنای این کاخ در سال ۱۴۸۷ به پایان رسید. نام مشهور این کاخ کرملین است (که بزبان روسی بمعنای دژ می‌باشد).

كوه هاي البروس

بلندترین نقطه ی روسیه این کوهها هستند، حتی برخی معتقدند بلندترین نقطه ی اروپا نیز کوههای البروس است. بسیاری از توریست ها برای اسکی و اسنوبرد هرساله به این کوهها می آیند. ارتفاع کوه البروس 5600 متر برآورد شده است

بهترین زمان سفر به روسیه

مردادماه و اوایل شهریورماه گرم‌ترین فصول روسیه هستند. زمستان‌های روسیه طاقت فرسا و به شدت سرد است به طوری که در مسکو هوا به 50- یا 60- درجه سانتی‌گراد می‌رسد فصل بهار خیلی انتخاب مناسبی برای سفر به روسیه نیست در مسکو و سنت پیترزبورگ دما در تابستان بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد در تغییر است

عید شکرگزاری و مراسم کریسمس و سال نو بیشترین جشن‌ها و فستیوال‌ها را در بر می‌گیرند و روسیه را به هدف مناسبی برای سپری کردن تعطیلات تبدیل می‌کنند. فستیوال موسیقی بهاره در ماه اردیبهشت اجراهای مختلف از اپراها و موسیقی‌های محلی را بر می‌گیرد. جشنواره فیلم مسکو در پاییز و در سال‌های فرد برگزار می‌شود

مراکز خرید مسکو و سن پترزبورگ مراکز خرید شهر مسکو عبارتند از: خیابان تورسکایا، خیابان آربات جدید و قدیم، فروشگاه مانژ، هندی کرافت، سینیور مال و... مراکز خرید شهر سن پترزبورگ عبارتند از: خیابان نفسکی و

حمل و نقل عمومی مسکو

دارای ۵ فرودگاه به نامهای فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو، فرودگاه بین‌المللی دومودِدوو، فرودگاه بیکوو، فرودگاه بین‌المللی اوستافیوو و فرودگاه بین‌المللی ونوکوو است. فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو بیشترین تعدا مسافر خارجی را پذیراست و ۶۰٪ کل مسافران کشورهای خارجی از این فرودگاه وارد مسکو می‌شوند.

حمل ونقل عمومي در مسكو ارزان مي باشد و مي توان از مترو،‌ تراموا، اتوبوس و تاكسي استفاده نمود. با توجه به ارزان بودن مترو نسبت به ساير وسايل، واگنهاي مترو در ساعت شلوغي پر ازدحام ميگردند. ايستگاههاي مترو مسكو در زمره زيباترين ايستگاههاي مترو جهان مي باشند.متروي مسكو با داشتن12 خط فعال،180 ايستگاه و مسيري به طول 298 كيلومتر يكي از قديمي ترين خطوط متروي شهري در جهان است.

سنت پترزبورگSaint Petersburg

سنت پترزبورگSaint Petersburg

یکی از زیباترین شهرهای دنیا است که از گنجینه های تمدن بشری محسوب می شود. مساحت آن 1400 کیلومتر مربع است.

سنت پترزبورگ زیبا به ونیز شمالی معروف است. احداث این شهر در تاریخ 16 می سال 1703 با دستور پترکبیر تزار وقت روسیه و با ساخت قلعه پتر و پاول آغاز شد. در سال 1710 تزار پتر کبیر تمامی وزارتخاته ها و دوایر دولتی را از شهر مسکو به سنت پترزبورگ منتقل و در سال 1712 این شهر را رسماً پایتخت روسیه اعلام نمود. در این زمان روسها به آب های آزاد شرق نیز دسترسی پیدا کردند. پتر کبیر خودش را اولین امپراتور روس اعلام کرد و سنت پترزبورگ به پایتخت امپراتوری روسیه مبدل شد.

سنت پترزبورگ به معنای شهر پتر مقدس است و پتر مقدس یکی از حواریون حضرت عیسی مسیح بود که حامی این شهر زیبا پنداشته می شود. تاریخ روسیه با وقایع شهر سنت پترزبورگ عجین شده و اکثر وقایع تاریخی 3 قرن اخیر روسیه در این شهر رخ داده است. تمام امپراتوری های روسیه از پتر کبیر تا نیکلای دوم در این شهر حکومت کرده اند.

وقایع زیر در این شهر رخ داده است:

اولین انقلاب روسیه در سال 1905 که با شکست روبه رو شد، انقلاب فوریه 1917که باعث سرنگونی آخرین امپراتور روسیه، تزار نیکلای دوم شد و در نهایت انقلاب سوسیالیستی که در اکتبر همان سال (1917) رخ داد و معروف به انقلاب کبیر اکتبر است.

در سال 1914 زمانی که روسیه درگیر جنگ جهانی اول بود نام این شهر به پتروگراد تغییر یافت .در سال 1924 لنین رهبر اتحاد جماهیر شوروی درگذشت و به افتخار ایشان این شهر را لنینگراد نامیدند. در سال 1991 با فروپاشی شوروی و رای شهروندان آن نام سابق شهر یعنی سنت پترزبورگ به آن اطلاق گردید.

این شهر تاریخی بر روی 44 جزیره کوچک و بزرگ بنا شده است و به همین دلیل به شهر جزیره ها معروف است. رودخانه نیوا که 74 کیلومتر طول دارد، به خلیج فنلاند سرازیر می شود و خلیج فنلاند هم به نوبه خود به دریای بالتیک منتهی می گردد. 32 کیلومتر از طول این رودخانه از داخل شهر سنت پترزبورگ عبور می کند و این شهر را به آبهای آزاد اروپا متصل می نماید..

شاعران و نویسندگان بزرگ روسی مثل پوشکین، داستایفسکی، چخوف، دانشمندانی چون مندلیف و لامانوسوف دراین شهر زیستند و فعالیت نموده اند.

بازدید از بزرگترین موزه دنیا آرمیتاژ، کلیسای جامع اسحاق، آرامگاه تزارهای روسیه، قایق سواری وغیره ... احساس فوق العاده ای به هر تماشگری می دهد.

اختلاف زمان شهر سنت پترزبورگ با تهران فقط 30 دقیقه است.

جمعیت این شهر 4.800.000نفر می باشد که 3 درصد از جمعیت روسیه را تشکیل می دهد. سنت پترزبورگ تا هلسینکی پایتخت کشور فنلاند فقط 383 کیلومتر فاصله دارد.

در شهر سنت پترزبورگ بیش از 200 موزه وجود دارد. فاصله دو شهر مسکو و سنت پترزبورگ 650 کیلومتر می باشد که این فاصله با هواپیما در مدت یک ساعت و ده دقیقه و با قطارهای سریع السیر در مدت 4 ساعت طی می گردد. این شهر اولین مقصد گردشگران بین المللی به روسیه است

pict006902100001449446300001
pic958894210001