سریلانکا

پایتخت : کلمبو

مذهب : بودایی و هندو

واحد پول : روپیه سری لانکا

زبان : سین هالا– تامیل

فاصله هوایی تا تهران : 4 ساعت

اختلاف ساعت با تهران : 2:00-

واژه سریلانکا در زبان سانسکریت به معنای "جزیره باشکوه" است.جزیره سریلانكا فقط 19 كیلومتر از هند فاصله دارد و با مساحتی در حدود 65 هزار و 625 کيلومتر مربع در اقيانوس هند در منتهي اليه جنوب آسيا قرار گرفته است .آب و هوای آن در سواحل، گرمیسری و در قسمتهای مرتفع داخلی، معتدل است. میانگین بارش سالانه در آن، به 150 سانتی متر می رسد. این کشور ، ذخایر معدنی اندكی دارد، ولی از نظر كشاورزی بسیار فعال بوده و محصولاتی چون، نارگیل – چای و كنف درآن كشت می شود. صنایع مهم و عمده آن عبارتند از: صنایع غذایی - نساجی- شیمیایی لاستیك سازی و تولید كائوچو می باشد..

در ادبیات برهمنی نام این کشور به نام "لانکا"(‪Lanka) ‬و در یونان و رم باستان به نام "تاپ روبان"(‪Taprobane) ‬و تاجران و دریانوردان نیز این کشور را "سیلان" و اعراب این جزیره را سراندیب یا "سراندیبیتی" می ‌نامیدند. پرتغالی‌ ها نیز برای این کشور نام "زیلان"(‪Zaylan) ‬را برگزیدند. سرانجام این کشور در سال ۱۹۷۲‬میلادی به سریلانکا تغییر نام یافت.

اين کشور به لحاظ برخورداري از طبيعت زيبا، پارک هاي طبيعي، مناظر باستاني و فرهنگي با تمدن 3هزار ساله همواره توجه گردشگران زيادي را به خود جلب کرده است کشور سريلانکا طي سالهاي اخير توانسته است نام خود را در کنار کشورهاي معروف توريستي جهان به ثبت برساند.

اين کشور داراي 19استان و 25شهر بزرگ است. شهر کلمبو پايتخت و يکي از مهمترين بنادر تجاري سريلانکا در غرب اين جزيره واقع گرديده است. شهر «جاياوارداناپورا» در 20 کيلومتري شرق کلمبو نيز به عنوان پايتخت سياسي سريلانکا در نظر گرفته شده است.

«جفنا»، «باتيکولا»، «دهي والا» ،«کندي»، بندر «ترينکومالي»، «پوتلام»، ديگر شهرهاي مهم سريلانکا محسوب مي شوند.

نيروي کار، منسوجات، چاي، گردشگري و سنگ هاي قيمتي عمده صادرات سريلانکا را تشکيل مي دهند. نزديک به 90درصد از مردم سريلانکا باسواد هستند.

طبق قانون اساسي سريلانکا يک جمهوري سوسياليست دمکراتيک در اين کشور برقرار است. دولت در واقع تلفيقي از سيستم رياست جمهوري و پارلماني است و رييس جمهوري به عنوان مقام اول کشور محسوب مي شود.

اين کشور در سال 1955ميلادي به عضويت سازمان ملل متحد در آمد .

اقوام و نژادها

در سريلانکا اقوام و نژادهاي گوناگوني زندگي مي کنند که عبارتند از :

-نژاد سينهالي (Sinhalese) مهمترين نژاد در سريلانکا و حدود 74 درصد کل جمعيت اين کشور را تشکيل مي دهند.

-تاميلي ها (Tamils) از ديگر نژادهاي مهم در سريلانکا محسوب مي شوند و 18 درصد جمعيت اين کشور را در بر مي گيرند. برگرها (Burghers) اوراسيانها (Eurasians) چيني ها و مالاي ها نيز يک درصد جمعيت نژادي در سريلانکا را تشکيل مي دهند.

زبان مردم

زبان سينهالي در سريلانکا زبان رايج و رسمي است اما مردم اين کشور به زبان هاي تاميلي و انگليسي نيز صحبت مي کنند. زبان تاميلي که تاميل ها و مسلمانان به آن تکلم مي کنند از زبان هاي کهن جهان است.

زبان انگليسي نيز با توجه به حضور انگليسي ها در گذشته اين کشور به عنوان زبان ارتباطي به رسميت شناخته شده و کاربرد نسبتا مهمي در سريلانکا دارد .

اديان

طبق قانون اساسي سريلانکا «بوديسم» دين رسمي اين کشور و بوداييان 70درصد جمعيت اين کشور را تشکيل مي دهند

پيروان مذهب هندو 16درصد، مسيحيان 7 درصد و مسلمانان نيز 7درصد کل جمعيت را شامل مي شوند

زیبائی های سریلانکا

سریلانکا جاذبه های توریستی متعددی دارد که باعث جذب گردشگران از سراسر جهان به آن میشود :

- سواحل زیبا و طبیعت همیشه سبز آن با ورزشهای آبی مهيج

- پارکهای جنگلی و حیات وحش منحصر به فرد

- آثار باستانی و تماشای مراسم و فستیوال های بومي و خاص

سریلانکا برخلاف کشورهابی مانند امارات و مالزي محل مناسبی برای خرید کالاهای وارداتی نیست. بنا بر این در صورتیکه قصد خرید دارید تاکید بر کالاهای تولید داخل این کشور داشته باشید.

- براي استفاده از طبیعت سواحل جنوبی جزیره که در عین امن بودن معروفیت جهانی دارند - بنتوتا - اطراف گاله - و همچنین ولیگاما و میریسیا و... توصیه میشود. البته بنتوتا برای کسانی که مایل به انجام ورزشهای آبی هستنند مناسب تر است و سواحل دور تر مانند میریسیا برای کسانی که مایل به آرامش بیشتر هستند بهتر است

- سریلانکا با توجه به افکار مردمش و نوع آب و هوا و موقعيت حاره اي محل مناسبی برای زندگی انواع حیوانات است. برای بازدید از پارکهای جنگلی کرایه یک دستگاه جیپ ضروری است , برخی از پارکهای بزرگ و مطرح مانند (یاله)در نزديكي كلمبو و پارک طبیعی باندوله در جنوب جزیره هم امن است و هم زیبا است.

مردم

۷۲ ٪ نژاد سری لانکا را سینهالی، ۱۸ ٪ را تامیل و ۷ ٪ را مور تشکیل می‌دهند،

همچنین دین ۷۶ ٪ مردم سری لانکا، بودایی، ۸ ٪ مسلمان، ۸ ٪ هندو و ۶ ٪ مسیحی هستند.

زبان‌های رسمی سری لانکا، سینهالی و تامیلی است

راهنمای سفر ایرانیان به سریلانکا

اتباع ايراني که مایل به سفر توریستی به سریلاتکا هستند میتوانند ویزای توریستی یکماهه را در فرودگاه کلمبو دریافت نمایند. اما باید توجیه کافی برای توریستی بودن سفر خود (ارائه بليط برگشت،پول يا كارت اعتباري و ...)داشته باشند در هواپیما پرسشنامه ای به تمامی مسافران داده میشود که باید آنرا به دقت پر کرده و در فرودگاه تحویل مسئول صدور ویزا دهند , در فرودگاه کلمبو پس از کنترل گذرنامه و ثبت مهر ویزا و دریافت بار وارد بخش دیگری میشوید که گیشه های چندین بانک سریلانکا برای تبدیل ارز به روپیه وجود دارد. در شهر هم میتوان در بانک ارز را تبدیل کرد ولی چند مشکل دارد اول اینکه باید در ساعات اداری کار بانک ها صورت گیرد و باید فرم هایی را پر کرد که تا حدودی زمان بر است و از طرفی در همه بانکها نمیشود پول را تبدیل کرد . در مواردی نرخ تبدیل ارز در برخی هتل ها کمتر از نرخ روز است. علاوه بر این در فرودگاه اکثر هتلهای مطرح کلمبو دفاتری برای رزرو اطاق دارند بجز (مونت لاوانیا ) و (گاله فیس) ... که اکثرادر بیشتر در ایام سال پر می باشند. در سریلانکا فقط ذر ماههای دسامبر و ژانویه یافتن هتل مناسب کمی مشکل است. در بقیه ماهها اکثر هتلها جای خالی دارند. همچنین میتوان سیم کارت تلفن های اعتباری اپراتورهای دایالوگ و موبیتل را در فرودگاه با قیمت .....روپیه تهیه کرد. دایالوگ بهترین پوشش را در سریلانکا دارد اما موبیتل نرخ هایش پایین تر است. دیگر اپراتورها محدودیت های بیشتری دارند. تهیه سیم کارت در فرودگاه ساده تر است زیرا در شهر باید گرانتر بخرید و یا اینکه دفاتر مدارک بیشتری از شما میخواهند. همچنین امکان کرایه اتوموبیل برای چند روز و یا فقط گرفتن آژانس برای شما میسر است اما باید کرایه را از قبل با راننده مشخص کنید که بعدا دچار مشکل نشوید.

ثبت دیدگاه
نظرات کاربران